Vijenac 516 - 517

Film

Filmski globus

Josip Grozdanić

Šuti Lukasa Noleu kinima

Od 19. prosinca u redovitu kinodistribuciju kreće psihološka socijalna drama Šuti, peti dugometražni igrani film scenarista i redatelja Lukasa Nole. Možda najzrelije i najcjelovitije ostvarenje u dosadašnjoj karijeri autora provokativnih, ali nezaokruženih, redovito pretencioznih i artističkim ambicijama zagušenih naslova Rusko meso, Nebo sateliti, Sami i Pravo čudo na ljetošnjem je pulskom festivalu ovjenčano Zlatnim Arenama za najbolju sporednu žensku ulogu (Lana Barić) i najbolju debitanticu (Tihana Lazović), te za montažu (Slaven Zečević), glazbu (Jura Ferina i Pavao Miholjević) i ton (Dubravka Premar).

U priči temeljenoj na istinitim događajima u središtu je zbivanja ispočetka mlada Beba, senzibilna osoba koja djetinjstvo i mladost provodi u nesretnoj obitelji, uz nasilnog i agresivnog oca (Milan Pleština) i majku koja utjehu od čemernoga života traži u alkoholizmu. Nakon što se ponada da bi u mladiću Mirku (Živko Anočić) mogla pronaći oslonac i priliku za mirniji život, Beba će početi shvaćati da je u zabludi. U projektu realiziranu u suprodukciji Kinorame Ankice Jurić Tilić i HRT-a, u kojem dojmljivu fotografiju potpisuje Mirko Pivčević, scenografiju Ivan Veljača, a kostimografiju Ana Savić-Gecan, u žarištu Nolina zanimanja neiskorjenjivo je obiteljsko nasilje učinkovito socijalno kontekstualizirano u milje siromašnih ljudi s ruba društva. Film je Nola pripremao punih sedam godina, a u sporednim rolama nastupaju Ksenija Pajić, Bojan Navojec, Ksenija Marinković, Enes Vejzović.

Korejski film na Tuškancu

Do 19. prosinca u sklopu Filmskih programa na zagrebačkom Tuškancu traje vrlo zanimljiv ciklus suvremenoga korejskog filma, kinematografije koju zahvaljujući ponajviše redateljima Chan-wook Parku (Oldboy, Žeđ), Joon-ho Bongu (Sjećanja na umorstvo, Majka), Ki-duk Kimu (Samaritanka, Pieta) i Chang-dong Leeju (Peppermint Candy, Poezija), kojima s određenom rezervom valja pridružiti Kang Je-gyua, potpisnika hitova Shiri i Izgubljeno bratstvo, te Kim Sung-sua, autora zapažene povijesne epske romantične drame Musa ratnik, tijekom posljednjega desetljeća opravdano krase epiteti velike i jedne od najzanimljivijih svjetskih kinematografija.

Djela korejskih filmaša odlikuju svježi pristupi odabranim žanrovima i spretno poigravanje njihovim kanonima, tematiziranje provokativnih priča smještenih u intrigantne socijalne kontekste i obiteljske sredine, iznijansirana psihološka profiliranja likova, bavljenje odnosima tradicije i suvremenosti te nezaziranje od crnog humora i eksplicitnog nasilja. Sve to razvidno je i u devet filmova uvrštenih u ovaj ciklus, u kojem se pored spomenutoga Chang-dong Leeja, koji stiže s odličnom egzistencijalnom dramom Tajno sunce, predstavljaju dosad manje znani, no svakako ne i manje zanimljivi autori. Pored Joon-Ik Leeja, potpisnika sjajne povijesne triler-drame Kralj i klaun, tu su Tai-sik Kim s hvaljenim prvijencem Vozeći se s ljubavnikom moje žene, iskusni Kwon-taek Im s pretposljednjim ostvarenjem Iza godina, potom daroviti Seung-wan Ryoo s drugim dugometražnim naslovom Bez krvi, bez suza, Jin-ho Hur s također debitantskom romantičnom dramom Božić u kolovozu i još trojica autora.

Vuk s Wall Streeta u kinima

Ako na Štefanje ili Stipanje odlučite otići u kino, tamo će vas dočekati ambiciozna biografska humorna krimi-drama Vuk s Wall Streeta velikoga Martina Scorseseja, satirički intonirana trosatna adaptacija istoimenih memoara zbog burzovnoga mešetarenja i prevara osuđenoga Jordana Belforta. Scenarij petoga Scorseseova zajedničkoga projekta s Leonardom DiCapriom djelo je Terencea Wintera, s kojim je redatelj surađivao na izvrsnoj seriji Carstvo poroka, a opisuje zbivanja s početka 1990-ih godina, kad je Belfort dospio u središte korupcijskoga skandala na Wall Streetu.

Vijenac 516 - 517

516 - 517 - 12. prosinca 2013. | Arhiva

Klikni za povratak